Regulamin Spotkań

I. Każdy uczestnik zobowiązuje się do przestrzegania warunków niniejszego regulaminu.
II. Uczestnikiem może być każda zdrowa osoba, z zastrzeżeniem postanowień punktów poniżej.
III. Uczestnik zobowiązany jest do wykonywania poleceń instruktora dotyczących sposobu wykonania ćwiczeń.
IV. Przy uczestnictwie dzieci, warunki opisane niniejszym regulaminem są akceptowane przez rodziców i opiekunów.
V. Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne następstwa nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w trakcie trwania zajęć, jak również za uszczerbek lub pogorszenie stanu zdrowia związane z wykonywanymi ćwiczeniami.
VI. Mogą istnieć pewne przeciwwskazania dla aktywnego uczestnictwa w zajęciach, takie jak: przebyta ciężka choroba, niepokojące dolegliwości, przebyte operacje i urazy, złe samopoczucie (zwłaszcza dyskopatia, zwyrodnienia kręgosłupa, choroby układu krążenia, choroby oczu, stany zapalne, nadciśnienie).
VII. Kobiet ciężarne nie powinny brać aktywnego udziału w zajęciach.
VIII. Uczestnicy są zobowiązani do natychmiastowego zgłoszenia prowadzącemu pogorszenia samopoczucia czy nietypowych objawów pojawiających się w trakcie lub po zakończeniu zajęć.
IX. Niedopuszczalne jest ćwiczenie pod wpływem środków zmieniających świadomość (alkohol, leki, narkotyki).
X. Ćwicz w stroju niekrępującym ruchów.
XI. Do praktyki asan nie przystępuj z pełnym żołądkiem (min. godzinę po bardzo lekkim posiłku, a po obfitym cztery). Nie należy ćwiczyć bezpośrednio po saunie czy masażu.
XII. Na ćwiczenia prosimy zjawiać się punktualnie; zajęcia są niepodzielną całością i przedwczesne kończenie jest niewskazane.
XIII. Ćwiczenia wykonujemy w ciszy, przed zajęciami należy wyłączyć telefon komórkowy. Wszystkie pytania i wątpliwości należy zgłaszać po zajęciach.
XIV. Uczestnicy zajęć nie mogą sobie nawzajem pomagać w wykonywaniu asan bez zgody nauczyciela.
XV. W przypadku rejestrowania imprezy za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, uczestnik spotkania godzi się na taki stan rzeczy bez jakichkolwiek roszczeń.
XVI. Nieprzestrzeganie regulaminu może doprowadzić do braku zgody na uczestnictwo w zajęciach.
XVII. Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za rzeczy pozostawione lub zgubione przez uczestnika w trakcie imprezy „Joga w parku”.

Idea Projektu

Ideą projektu Joga w Parku jest promocja zdrowego, aktywnego i naturalnego stylu życia.

Joga jest systemem ćwiczeń dostępnym dla każdego. Pomaga zachować dobrą kondycję i zdrowie, jak i pozwala wrócić do równowagi ciała i ducha, jeśli została ona zachwiana. Na wakacyjnych spotkaniach Joga w Parku łączymy bezpłatne sesje jogi z ciekawymi wykładami o teorii zdrowego stylu życia, z których każdy może zaczerpnąć coś dla siebie.

Joga w Parku to szansa na aktywny wypoczynek dla mieszkańców polskich miast i zaproszenie ich do wspólnej praktyki jogi. Gwarantujemy prawdziwy wakacyjny relaks i atmosferę pełną pozytywnej energii.

Nasze zaproszenie skierowane jest zarówno do tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli styczności z jogą, jak i do tych, którzy o tę dziedzinę zdążyli się już otrzeć w różnym stopniu.

Pomysłodawcą i organizatorem projektu JOGA W PARKU jest Paweł Zatchej, który swoją przygodę z jogą rozpoczął 5 lat temu. W doceniając korzyści płynące z praktyki, od samego początku chciał się nimi dzielić z innymi.

Na całym świecie plenerowe spotkania połączone z aktywnym wypoczynkiem oraz promocją zdrowego trybu życia cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Ruch i relaks podczas wspólnej praktyki jogi wytwarza mnóstwo pozytywnej energii, co bezpośrednio oddziaływuje na niesamowitą atmosferę takich mityngów. Zabiegani i zapracowani mieszkańcy wielkich aglomeracji miejskich doceniają takie inicjatywy i odwdzięczają się zazwyczaj wysoką frekwencją.

Od kilku już lat daje się obserwować prawdziwy ogólnoświatowy boom na jogę. W to, że joga jest dobra na wszystko, wierzy już prawie 200 mln ludzi na świecie (poza Indiami). W Stanach Zjednoczonych jogę uprawia już 18 mln osób, czyli dwuipółkrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu. W Niemczech ćwiczy jogę 3 mln ludzi – trzy razy więcej niż trzy lata temu. W Polsce w ostatnich pięciu latach ta liczba wzrosła dziesięciokrotnie – z 4 tys. do 40 tys, a szacunkowo bezpośrednią styczność z jogą miało ponad 130 tyś Polaków. W naszym kraju działa już ponad 100 szkół jogi.

Rodzaje Jogi

METODA IYENGARA

B.K.S. Iyengar (Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar ) to jeden z największych współczesnych autorytetów w sztuce jogi.

Metoda opracowana przez Iyengara zwraca szczególną uwagę na precyzję asan (pozycji ciała) i bezpieczeństwo ich wykonywania. Ważne jest ustawienie mięśni, kości i stawów, a także znajdowanie związków pomiędzy ustawieniem poszczególnych części ciała względem siebie. Praca nad doskonaleniem nawet pozornie prostych pozycji może trwać całe lata.

Typową cechą dla tej metody jest także używanie pomocy takich jak, koce, bolstery, paski, klocki, liny, krzesła i innych. Czasami zdarza się, że z powodu różnego rodzaju ograniczeń fizycznych (np. braku siły, czy elastyczności), nie jesteśmy w stanie poprawnie wykonać danej pozycji albo też nie możemy trwać w niej przez dłuższy czas. Dzięki użyciu różnego rodzaju „rekwizytów” możemy sobie pomóc i czerpać korzyści nawet z tych pozycji, które bez nich byłyby dla nas nieosiągalne.

Ćwicząc według wskazań współczesnego mistrza w poszczególnych pozycjach trwa się długo. Dłuższe trwanie w asanach pogłębia ich działanie. Nie wyklucza się jednak możliwości szybkiego przechodzenia z jednej pozycji do drugiej, np. w Powitaniu Słońca czy w innych energetyzujących sekwencjach.

Metoda Iyengara zwraca uwagę na odpowiedni układ asan w sekwencji. Są pozycje, które mogą przygotowywać do innych, inne z kolei mogą pełnić funkcję domknięcia danej serii ćwiczeń. W ten sposób praktyka jogi układa się w spójną całość, a poprzez wzajemne oddziaływanie poszczególnych asan na siebie, pogłębiają się efekty całej sesji.

ASTANGA JOGA

Astanga Vinyasa Yoga (określana także jako Power Yoga, czasem nazywana również „jogą tańczących oddechów”) to dynamiczna forma hatha jogi, kładąca nacisk na płynne przejścia między pozycjami jogi (asanami) oraz energetyzujący oddech (ujjayi).

Pochodzi od Śri K. Pattabhi Joisa, który był on jednym z głównych uczniów Śri Krishnamacharya (tego samego, od którego uczył się także Iyengar). Stanowi efektywny i wszechstronny trening na poziomie fizycznym.

Zajęcia astangi dają efekt sauny i masażu jednocześnie, oczyszczają i uzdrawiają ciało. Dzięki temu Astanga joga stała się ulubioną formą treningu wielu światowej sławy piosenkarek i gwiazd Hollywood. Każda sesja Astanga jogi to atrakcyjny trening, który:

  • kształtuje zgrabną sylwetkę, rozwija gibkość, siłę i wytrzymałość
  • rozbudza i podnosi naszą witalność
  • oczyszcza i uzdrawia ciało
  • odstresowuje i poprawia samopoczucie

SIVANANDA JOGA

Sivananda Joga której twórcą jest Swami Vishnudevananda. Praktyka tej metody to: asany, prawidłowy oddech, relaksacja, zdrowa dieta oraz pozytywne myślenie i medytacja (Vedanta i Dhyana).

JOGA W ŻYCIU CODZIENNYM

Autorem systemu Joga w Życiu Codziennym jest Paramhans Swami Maheshwarananda. Ćwiczy się tutaj koordynację ruchu z oddechem, stopniowe wydłużanie czasu pozostawania w asanie, koncentrację oraz wykonywanie pozycji dopełniających (przeciwstawnych).

MAHA JOGA

Maha Joga to tzw. joga integralna, działająca na ciało, umysł i duszę. Praktyka ukierunkowana na uzdrowienie ciała poprzez oczyszczenie kanałów energetycznych /nadis/, usunięcie niewygody w ciele oraz blokad i napięcia w mięśniach i narządach, otwarcie i wzmocnienie stawów i układu kostnego. Osiąga się to poprzez specjalne wykonywanie asan /pozycji/, viniasy /przepływ/, pranayamy /oddech/, pratyahary /wgląd do wewnątrz/.

BIKRAM JOGA

Bikram Joga – jest stylem nauczanym przez Bikram Choudhury. W tym systemie praktykuje się 26 pozycji wykonywanych w standardowej sekwencji w pomieszczeniu podgrzanym do temperatury 38 stopni Celsjusza. Każdą pozycję powtarza się zwykle dwa razy przez określony czas.

Metoda ta jest dość dynamiczna i wymaga określonej sprawności i wytrzymałości od praktykujących.

Czym jest joga?

Joga – to system ćwiczeń, który prowadzi do zdrowia, dobrej kondycji, wewnętrznego spokoju i harmonii. Joga wyrównuje wszystkie niedociągnięcia w naszym organizmie, związane ze stylem życia, jaki prowadzimy i pozwala nam osiągnięcie i utrzymanie dobrej formy. Dla niektórych to po prostu dobry system ćwiczeń fizycznych, dla innych – sposób na życie, filozofia dotycząca zdrowego trybu życia. Każdy z nas może znaleźć tutaj coś dla siebie.

Asany – to gimnastyczne pozycje jogi – wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Jogini przekonują, że joga pomaga zwalczać bóle głowy i stawów, ułatwia łagodne przejście przez okres przekwitania, wspomaga leczenie depresji i pomaga zrzucić nadwagę, jak również wspomaga leczenie i leczy wiele innych chorób i dolegliwości. Asany zwiększają siłę i wydajność mięśni, ścięgien, systemu krążenia, systemu nerwowego, mają również korzystny wpływ na umysł i psychikę; wymagają skupienia na oddechu, co wpływa korzystnie na pracę serca, a to pomaga w dotlenieniu komórek ciała i przyspiesza procesy metaboliczne.

Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi ciało sztywne i napięte należy rozciąga się i rozluźnia, ciało zbyt rozluźnione wzmacnia się. Osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne joga energetyzuje i pobudza.

Joga wywodzi się z Indii, gdzie praktykowana jest w wielu odmianach już od ponad 4000 lat. Inspiracje do ćwiczeń czerpie z natury. W kulturze europejskiej joga w swojej nazwie i formie funkcjonuje od stosunkowo niewielkiego okresu czasu, ale jej wpływ na rozwój wszelkiej formy ćwiczeń fizycznych i fitnesu jest nie do ocenienia. Obcobrzmiące nazwy jak Uttanasana, Sarvangassana czy Salamba-sirsasana to znane każdemu z nas skłon do przodu, świeca czy stanie na głowie, które trzeba było wykonywać od najmłodszych lat na lekcjach wychowania fizycznego. W dobie rosnącej popularności jogi człowiek zachodu ma wreszcie szansę na spróbowanie harmonijnego i spójnego systemu ćwiczeń, jakim ona jest, w jej doskonale działającej całości ? wraz z odpowiednim przygotowaniem do wykonywania ćwiczeń, ich właściwą kolejnością i relaksem po skończonej sesji.

Łatwo można przekonać się o tym, że znane wcześniej ćwiczenia mogą okazać się łatwiejsze do wykonania i przynieść bardziej wymierne efekty.

„Na spotkaniach Joga w Parku najczęściej praktykowana jest joga według metody Iyengara”

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar to jeden z największych współczesnych autorytetów w sztuce jogi. Metoda przez niego opracowana zwraca szczególną uwagę na precyzję asan i bezpieczeństwo ich wykonywania. Ważne jest ustawienie mięśni, kości i stawów, a także znajdowanie związków pomiędzy ustawieniem poszczególnych części ciała względem siebie. Odpowiednie ustawienie stawów i kości prowadzi do polepszenia równowagi przy mniejszym napięciu mięśni. Daje to stabilność asany przy minimalnym wysiłku. Właściwie wykonane ustawienia ciała poprawiają krążenie i przywracają zrównoważony przepływ energii przez całe ciało, a to prowadzi do zdrowia i dobrego samopoczucia. B.K.S. Iyengar skończył 86 lat i do tej pory nie utracił on swojej energii podczas praktykowania czy nauczania.