Rodzaje Jogi

METODA IYENGARA

B.K.S. Iyengar (Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar ) to jeden z największych współczesnych autorytetów w sztuce jogi.

Metoda opracowana przez Iyengara zwraca szczególną uwagę na precyzję asan (pozycji ciała) i bezpieczeństwo ich wykonywania. Ważne jest ustawienie mięśni, kości i stawów, a także znajdowanie związków pomiędzy ustawieniem poszczególnych części ciała względem siebie. Praca nad doskonaleniem nawet pozornie prostych pozycji może trwać całe lata.

Typową cechą dla tej metody jest także używanie pomocy takich jak, koce, bolstery, paski, klocki, liny, krzesła i innych. Czasami zdarza się, że z powodu różnego rodzaju ograniczeń fizycznych (np. braku siły, czy elastyczności), nie jesteśmy w stanie poprawnie wykonać danej pozycji albo też nie możemy trwać w niej przez dłuższy czas. Dzięki użyciu różnego rodzaju „rekwizytów” możemy sobie pomóc i czerpać korzyści nawet z tych pozycji, które bez nich byłyby dla nas nieosiągalne.

Ćwicząc według wskazań współczesnego mistrza w poszczególnych pozycjach trwa się długo. Dłuższe trwanie w asanach pogłębia ich działanie. Nie wyklucza się jednak możliwości szybkiego przechodzenia z jednej pozycji do drugiej, np. w Powitaniu Słońca czy w innych energetyzujących sekwencjach.

Metoda Iyengara zwraca uwagę na odpowiedni układ asan w sekwencji. Są pozycje, które mogą przygotowywać do innych, inne z kolei mogą pełnić funkcję domknięcia danej serii ćwiczeń. W ten sposób praktyka jogi układa się w spójną całość, a poprzez wzajemne oddziaływanie poszczególnych asan na siebie, pogłębiają się efekty całej sesji.

ASTANGA JOGA

Astanga Vinyasa Yoga (określana także jako Power Yoga, czasem nazywana również „jogą tańczących oddechów”) to dynamiczna forma hatha jogi, kładąca nacisk na płynne przejścia między pozycjami jogi (asanami) oraz energetyzujący oddech (ujjayi).

Pochodzi od Śri K. Pattabhi Joisa, który był on jednym z głównych uczniów Śri Krishnamacharya (tego samego, od którego uczył się także Iyengar). Stanowi efektywny i wszechstronny trening na poziomie fizycznym.

Zajęcia astangi dają efekt sauny i masażu jednocześnie, oczyszczają i uzdrawiają ciało. Dzięki temu Astanga joga stała się ulubioną formą treningu wielu światowej sławy piosenkarek i gwiazd Hollywood. Każda sesja Astanga jogi to atrakcyjny trening, który:

  • kształtuje zgrabną sylwetkę, rozwija gibkość, siłę i wytrzymałość
  • rozbudza i podnosi naszą witalność
  • oczyszcza i uzdrawia ciało
  • odstresowuje i poprawia samopoczucie

SIVANANDA JOGA

Sivananda Joga której twórcą jest Swami Vishnudevananda. Praktyka tej metody to: asany, prawidłowy oddech, relaksacja, zdrowa dieta oraz pozytywne myślenie i medytacja (Vedanta i Dhyana).

JOGA W ŻYCIU CODZIENNYM

Autorem systemu Joga w Życiu Codziennym jest Paramhans Swami Maheshwarananda. Ćwiczy się tutaj koordynację ruchu z oddechem, stopniowe wydłużanie czasu pozostawania w asanie, koncentrację oraz wykonywanie pozycji dopełniających (przeciwstawnych).

MAHA JOGA

Maha Joga to tzw. joga integralna, działająca na ciało, umysł i duszę. Praktyka ukierunkowana na uzdrowienie ciała poprzez oczyszczenie kanałów energetycznych /nadis/, usunięcie niewygody w ciele oraz blokad i napięcia w mięśniach i narządach, otwarcie i wzmocnienie stawów i układu kostnego. Osiąga się to poprzez specjalne wykonywanie asan /pozycji/, viniasy /przepływ/, pranayamy /oddech/, pratyahary /wgląd do wewnątrz/.

BIKRAM JOGA

Bikram Joga – jest stylem nauczanym przez Bikram Choudhury. W tym systemie praktykuje się 26 pozycji wykonywanych w standardowej sekwencji w pomieszczeniu podgrzanym do temperatury 38 stopni Celsjusza. Każdą pozycję powtarza się zwykle dwa razy przez określony czas.

Metoda ta jest dość dynamiczna i wymaga określonej sprawności i wytrzymałości od praktykujących.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *